• Produktbeskrivning
  • I de tidiga designfaserna av vår Traverse Fattie 29 med 148-dämpare bak insåg vi att antalet aluminiumhjul som hade tillräcklig förmåga att både ta sig fram i höga nedförsbackar och ge den effektivitet som krävdes för våra testplatser i norra Kaliforniens obevekliga klättringar var få. Vi insåg också att stigcyklister förväntar sig vissa funktioner i ett ordentligt, färdigt hjulset. Och för det priset fann vi att legeringen uppfyllde många av dessa förväntningar, samtidigt som den behöll tillräckligt med ljud i plånboken för en dryck efter cykelturen.

    Låt oss prata om dessa förväntningar. De inkluderar allt från förmågan att hålla sig trogna efter att ha startat i dropp till att vara tillräckligt lätta för att effektivt trampa till toppen av en klättring – och allt börjar med fälgen. I sökandet efter ett nytt tillvägagångssätt för fälgdesign tog våra ingenjörer en 45 millimeter bred fatbike-fälg och började testa moderna däck i 2,3- till 2,4-tumsstorlek på den för att se vilka fördelar, om några, kunde hittas. Och även om 45 mm visade sig vara för brett, var de förvånade över fördelarna med att öka fälgbredden.

    Därifrån tog vi den traditionella standarden på 19 till 23 millimeter och flyttade den till det vi tyckte fungerade bäst i tester – hela 29 mm "Fattie"-bredd. En bred fälg gör en mängd olika saker för körprestanda – den stöder däcket bättre för ökat självförtroende och grepp, och den ger dig möjlighet att köra med lägre tryck för att underlätta det ovannämnda, samt sprider stöten över en större yta för att minska risken för skador vid krock. Vi lade också till vår Zero Bead-krokdesign i mixen, och detta hjälper i slutändan till att förhindra "rapar" vid hårda kurvor, samtidigt som det gör slanglös installation snabb och enkel.

    Efter att ha designat den perfekta trailfälgen höll vi våra lätta och hållbara designegenskaper i åtanke vid hjulkonstruktionen, och snörade fälgarna för hand till våra egna aluminiumnav via 24 (fram) och 29 (bak) DT Swiss Revolution-ekrar och Pro Lock-nipplar. Inuti våra nav hittar du tätade patronlager och DT Swiss 360-bakdelar som håller dig rullande smidigt i flera kilometer. Vi ville också se till att varje hjul byggdes korrekt, och vi upptäckte att detta bara kunde uppnås för hand. Maskiner, har vi upptäckt, tenderar att missa små misstag som människor annars skulle upptäcka.

    Slutligen, med 110/148-varianten får du alla fördelar som Boost-spacing erbjuder. Genom att öka bredden på de främre och bakre navflänsarna, och i sin tur öka ram- och gaffelfrigången och styvheten, får du ett styvare, starkare och mer hållbart system med en liten viktminskning.

    Varje hjulset levereras med en SRAM XD-driver, ett 11-växlat frinav och en slanglös ventilstam för att göra slanglös installation lite enklare. Observera att frinav säljs separat.

    • Fälgmaterial: E5 höghållfast legering

    • Fälgbredd: 29 mm invändig

    • Ekermönster fram: Radial/Tre-kors (2:1)

    • Bakre ekermönster: Tre-kors (1:1)

    • Ekerantal: 24-håls fram, 28-håls bak

    • Ekertyp: DT Swiss Revolution

    • Nippeltyp: DT Swiss Pro Lock sexkantig

    • Framnav: Aluminiumstomme, endast 15x110 mm genomgående axel – 15 mm ändkåpor ingår

    • Baknav: CNC-fräst aluminiumstomme, högkvalitativa DT 360-interiörer, inklusive SRAM XX1 11-växlat frinav och 148-ändkåpa

    • Lagertyp: Förseglad patron

    • Monteringsmetod: Handbyggd

    • Varje hjul har slanglösa ventilskaft för att göra slanglös installation lite enklare.

    • Total hjulsatsvikt: 1 780 g

    LEV.ARTNR:
    EAN:
  • Egenskaper
46
Specialized Hjulset Traverse 29 148 i gruppen CYKELDELAR / HJUL / HJUL SET / MTB 29 hos Sävedalens Cykel - 1956 (30117-6329)
Specialized Hjulset Traverse 29 148
SPECIALIZED PARTS

Specialized Hjulset Traverse 29 148

5599:- / 2999:-
 
Lägg i kundvagnen
Leverans:  Finns i lager
Artnr: 30117-6329

Liknande produkter

Specialized Hjulset Traverse 29 148
REA
2999:- 5599:-

Fler produkter från SPECIALIZED PARTS

SPECIALIZED PARTS
1895:-
Toupe Expert Gel Black 168 mm
REA
SPECIALIZED PARTS
895:- 1495:-
SPECIALIZED PARTS
350:-